Hvordan fly med sykkel – sykkelkofferter og andre alternativer

Har du noen gang tenkt tanken å sykle i utlandet? Mange steder i utlandet er det flotte veier å sykle på, og ikke minst utrolig deilig vær i forhold til i Norge! Det enkleste er å pakke kofferten sin, ta med seg sykkelsko og hjelm, og reise nedover. Sykkel får man som regel leid overalt. Men mange er også opptatt av å sykle på sin egen sykkel som man er vant til å sykle på. Man er da også sikker på at tråkker på en skikkelig sykkel. Men hvordan skal man få sykkelen sin med seg på fly? Jeg vil her skrive litt om ulike alternativer man har når man skal ut og fly med sykkel, litt om priser, kvalitet og bagasjeregler. Jeg skal selv en tur til Mallorca i påsken, og som kjent delta på 70.3 Ironman i Haugesund. Jeg ønsker å ta med min nye sykkel til Mallorca så jeg får vendt meg til å sykle på denne. Jeg har derfor undersøkt litt på ulike løsninger for dette og hvor mye det koster.

Det kan ofte by på utfordringer når man skal ut og reise med sykkel. Har man bil så er det ofte greit å legge sykkelen inn i bilen, evt. plassere den på et sykkelstativ. Av sykkelstativer for bil har jeg kommet borti en genial løsning, nemlig SeaSucker. Dette er sykkelstativ med store sugekopper og man står derfor litt fritt til hvor man ønsker å feste sykkelen, enten det er på taket eller bak på bilen. DinSide har skrevet en kort artikkel, og noen kollegaer av meg har disse selv og er veldig fornøyde.

Men det var fly vi snakket om, ikke sant? Ålright… Alle vet hvordan bagasje blir behandlet av bagasjekasterne. Tør man da å sende en sykkel med fly? Man ser for seg sykkelen henslengt i et hjørne med bøyde gafler og brekt styre. Dette blir dyrt, tenker du. Men det er noen løsninger som er ment å bevare sykkelen. Det finnes ulike typer sykkelkofferter, som er kofferter man pakker og frakter en sykkel i. Disse kommer i myke og harde utforminger og skal beskytte sykkel under transport. Andre alternativer er å leie en sykkelkoffert i stedet for å kjøpe, pakke i pappesker eller kjøpe en sykkelbag.

Noen billige løsninger er å bruke sykkelbag og/eller papp. En sykkelbag og papp gir lite beskyttelse utover riper og små dunk. Men det er mulig at bagasjekasterne er mer forsiktig med slik bagasje da de ser at denne pakken tåler lite. Mange har gjort dette uten problemer og det er en billig løsning. Det krever riktignok litt mer jobb med å polstre og beskytte sykkelen. Mange får tak i pappesker fra sykkelbutikker da sykler transporteres til butikker i disse. Men det er også verdt å merke seg at man må bestille plass til sykkelen hos flere flyselskaper med slike innpakning. Norwegian har f.eks. “bare” plass til 4 sykler på sine flyvninger, med mindre de er pakket i en hard sykkelkoffert. Les mer om erfaringer fra andre: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1319746

Pappeske til sykkel

Evoc Travel Bag, som er en softcase koffert, har fått bra kritikk. Denne er også lettere enn hardcase koffertene og gir en bra beskyttelse. Men hvis bagasjekasterne er ufin med bagasjen kan det oppstå skader også på denne. Den tåler heller ikke så mye trykk fra annen bagasje hvis den får mange titalls kilo oppå seg. Man er altså avhengig av god behandling fra bagasjekasterne. Les mer om Evoc på bl.a.

Evoc Travel Bag

For litt dyrere løsninger, hardcase kofferter, diskuteres ulike modeller her: http://skiftesonen.no/viewtopic.php?f=8&t=119. Spørsmålet man bør stille seg er; hvor dyr er sykkelen? Hvor redd er du for den? Har du veldig lyst på en ny sykkel? Hvor store sjanser tør du å ta med sykkelen din når du er ute og reiser?

Når man snakker om hardcase kofferter er det noen få som stikker seg ut som gode og robuste kofferter; Scicon Aerotech og BikeBoxAlan (som jeg har klart å finne). Disse er veldig like men prisen skiller dem. Man får BikeBoxen til ca 3500 kr mens Scicon Aerotech får man til mellom 5-6000 kr. Man får ikke tak i BikeBoxAlan i Norge så denne må man bestille fra England. Aerotech får man tak i bl.a. hos Oslo Sportslager. Her er litt info om BikeBoxAlan, skrevet av Allan Hovda.

Jeg kom over en diskusjonstråd hvor Scicon, BikeBoxAlan og Polaris kofferter ble sammenlignet. Gammel tråd men verdt å ta en titt.

BikeBoxAlan scicon-aerotech-evolution-case-1[1]
hmmm… BikeBoxen og Aerotechen er jo ganske like…

Her finner du et blogginnlegg fra en som har flydd med sykler i mange år som forteller om sine erfaringer og hvilke forhåndsregler han tar.

Det er noen kofferter, som anses som billige med en pris på rundt 2000 kr, men de tåler litt mindre og man kan lese om flere som har fått deler av kofferten eller sykkelen skadet. Dette er bl.a. B&W Bike Box, Merida og TC1. Det skal sies at det nok er mange som ikke har hatt problemer med disse koffertene, men det er lettere å finne de som er misfornøyd. Med slike kofferter virker det også som at man må satse på relativ god behandling fra bagasjekasterne.

Her finner du noen erfaringer fra andre som har reist med ulike typer kofferter og flyselskap, og hvordan det har gått:

Det er også mulig å leie en sykkelkoffert. Prisene varierer fra ca 450 kr til 750 kr. Hvis man bare har tenkt seg til utlandet noen få ganger kan det lønne seg å leie. Har man derimot planer om 4 eller flere turer så kan det lønne seg å kjøpe seg en skikkelig hardcase koffert. Under finner du ut hvor du kan leie en sykkelkoffert.

Et annet kriterie man bør tenke på er transport av sykkelkofferten man velger. Da tenker jeg på hvordan du skal få den med deg i bil/taxi, trille den på gaten, ta med på buss/trikk o.l. Noen av koffertene kommer med hjul, store og små, og i ulik kvalitet. Noen er tyngre å få med seg mens andre er lette å få med seg, selv på gaten. Her er noen synspunkter på hvordan Evoc Travel Bag er å dra med seg rundt.

Dette må du tenke på når du skal ut og fly, 1; alle flyselskaper har maks-vekt på bagasje uten at man må betale gebyr for overvekt. Men det tilkommer en ekstra kostnad for ekstra bagasje, og sykkel, som varierer fra selskap til selskap. Norwegian ligger på 299 kr pr vei for sykkel, og maksvekten er 25 kg (oppdatert!). Ryanair ligger på ca 450 kr pr vei for sykkel. Når det gjelder sportsutstyr, hvor sykkel inngår, står det her på Ryanair sine sider at maks vekt for sykkel er på 30 kg. Sykkelkofferter veier en del bare den, så må man legge til sykkel og evt. sykkeldeler. De 20 kiloene går fort, og det kan fort bli dyrt hvis man må betale overvekt! De myke koffertene veier ofte mindre enn de harde.

Dette må du tenke på når du skal ut og fly, 2; flyselskaper har ofte begrensninger for hvor mange sykler de kan ta med seg. Norwegian opererer med maks 4 sykler som er pakket i pappesker, og sykkelbag-er. Dette er fordi disse opptar egen plass i bagasjerommet. Man må også senest 48 timer før avreise reservere plass. Usikker på hvordan de stiller seg til softcase kofferter, type Evoc Travel Bag. Hvis syklene er pakket i harde sykkelkofferter er det ubegrenset plass og man trenger ikke reservere på forhånd. Men man bør møte opp tidligere på flyplassen.

Her finner du litt informasjon andre har fra å fly med sykkel hos ulike flyselskaper.

Etter å ha lest ulike diskusjonstråder på nettet om softcase kofferter virker det som at det er litt 70/30 om sykkelen/kofferten kommer fram uskadet eller ikke. Softcase og de billigere hardcase sykkelkoffertene har også kortere levetid pga slitasje og skader fra hard medfart av bagasjekasterne. Fordelen er at de ikke er “så dyre”. Noen av dem krever også mer demontering av sykkel for å få plass i kofferten.

Evoc Travel Bag, som har fått mye bra kritikk, koster ca 2-2200 kr. Dette er en softcase/semi koffert. BikeBoxAlan, som er veldig robust og tåler mye medfart, koster ca 4100 kr ferdig fortollet og i dine hender. Dette er en hardcase koffert. Hvis jeg kjøper Evoc, så er det en større fare for at koffert blir skadet etter noen turer enn for BikeBoxen. Men, man risikerer at en hard koffert får mer medfart enn en mykere versjon. Er man veldig uheldig så kan sykkelen bli skadet dersom Evoc kofferten blir dårlig behandlet. Hvis kofferten blir ødelagt så hender det at man må kjøpe en ny. Hvis man erstatter en ødelagt Evoc med en ny Evoc så er man oppe i ca 4000 kr, som for en ny BikeBox. Så må man også ta hensyn til evt ødelagt sykkel og bestille ny koffert, som fort kan koste ekstra og ta tid.

Så, hvorfor skrev jeg dette lange blogginnlegget? Jo, jeg var på jakt etter en sykkelkoffert, og har en relativt dyr sykkel etter min mening. Mange andre triatleter har LANGT dyrere sykler. Jeg så at det var veldig mange diskusjonstråder på nettet om akkurat dette emnet, og at det fort blir vanskelig å orientere seg. Da tenkte jeg at det vil hjelpe andre om jeg samler informasjonen som jeg fant på ett sted, og delte hva som bør ligge til grunn for evt kjøp av sykkelkoffert. Det er mulig jeg villeder dere veldig, men føler selv jeg har fått med mye informasjon som stemmer, nyansert gjennom mine øyne. Folk har ulike preferanser og prisklasser de ønsker å legge seg på. Jeg tror uansett ikke at det er noe problem å få solgt en skikkelig god sykkelkoffert om man ikke lenger trenger denne. For min del så blir det nok flere turer i og utenfor Norge med fly og sykkel i framtiden, og jeg har derfor valgt å kjøpe en BikeBoxAlan, just in case! Denne har jeg nå fått, og står fint plantet i stuen før jeg skal ut å reise med den for første gang om en uke!

Gjerne del erfaringer du selv har hatt. Hvis du fant innlegget interessant så blir jeg veldig fornøyd om du gir en lyd om det. Det er et kommentarfelt under artikkelen:)

Advertisements

5 thoughts on “Hvordan fly med sykkel – sykkelkofferter og andre alternativer

  1. Nyttig! Kofferttype er “sykkel forsikring”. Vil tro valg vil slå ut på reiseforsikringen også?

    • Hei Ole-Jacob. Tusen takk for tilbakemelding. Jeg antar at en god sykkelkoffert vil ha noe å si for forsikringen, uten at jeg vet noe sikkert. Men om forsikringsselskapet vet hva som er gode kofferter og mindre gode kofferter er et annet spørsmål. Det er ikke like klart som det at sykkel står låst i bakgården eller at sykkelen står låst fast i noe i bakgården, eller plassert i en trygg bod med lås på. Men en hard-case kontra soft-case vil absolutt ha noe å si!

  2. Jeg har akk handlet en Bikebox fra BikeBoxAlan. 5500,- ink alt (moms,toll,frakt) De mest solide koffertene jeg har klart å finne. Nå ser jeg de selger de på XXL til 4499,- DET er billig. Samtidig så står det også “we repair Scicon boxes”. Scicon har en tendens til å sprekke opp i hjørnene samt at veil pris er 9000,- (mener jeg). 🙂 Bikebox veier nok litt mer men har tykkere plast. Alt i alt tror jeg at Bokebox er det beste hardcase alternativet pr dags dato. Sjekk Youtube også. Er en fin video der.

  3. Hei,

    Takk for interessant artikkel.

    Jeg har flere ganger fraktet sykkel med fly. Min utfordring er at dette har vært i forbindelse med sykkelferie hvor start og stopp er forskjellig og en dog også i forskjellige land. Derfor er koffert lite aktuelt. Papp gir også litt utfordring da jeg stort sett sykler til / fra flypassen.

    Jeg har gjort følgende:
    – Pedaler av
    – Vende styret
    – Senke setet
    – Stripse fast pedalnøkkel og universalverktøy på sykkelen (i tilfelle bagasjen ikke kommer frem, så kan jeg i det minst sykle videre)
    – To søppelsekker inni hverandre som fylles med sidevesker, styreveske, sykkelsko og annet ræl.

    Stort sett har dette gått bra, men i høst hjem fra Malaga så klarte Kjos å bøye ene bremseskiva. Jeg har også hørt om flere tilfeller med Norwegian enn andre flyselskaper hvor sykkelen blir “herpa” . Norwegian (og de fleste andre?) tar ikke ansvar for sykler som ikke er emballert i hard emballasje. Skadeansvaret bekymrer meg ikke så mye, men tanken på at ferien ryker siden sykkelen er skadet på utreisen stresser meg og derfor har jeg i senere tid forsøkt å finne andre transportformer på utreisen men fly hjem igjen. I år blir utfordringa å få sykkelen til Amsterdam i en bit

    Yngve

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s